قوانین و مقررات

• خرید بلیت از وب‌سایت پرسپولیس بر پایه قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی است و هرگونه تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
• خرید از سایت به معنای آگاهی و پذیرش کامل قوانین و مقرارات خرید بلیت است.
• بر پایه مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، پاسخگویی در مواردی مانند کنسلی، تأخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی برگزار کننده‌ی پرواز است و شرکت خدمات مسافرتی پرسپولیس مسئولیتی در این باره نخواهد داشت.
• هنگام ثبت‌نام و رزرو بلیت، اطلاعات پایه‌ای مسافر همچون نام و نام خانوادگی، مسیر پرواز، ساعت پرواز، تاریخ سفر، باید به‌صورت درست وارد شود.
برای نمونه نام مسافر باید به‌صورت درست و با حروف انگلیسی وارد شود. امکان اصلاح نام مسافر پس از خرید نهایی بلیت وجود نداشته و پرسپولیس، هیچ‌گونه مسئولیتی در برابر داده‌هایی که به‌اشتباه واردشده‌اند بر دوش ندارد. برای اصلاح اطلاعات، مسافر باید بلیت را کنسل و دوباره خریداری کند. دقت در این موارد از هزینه اضافی و پیشامدهای جانبی جلوگیری خواهد کرد.
• وارد کرد شماره تماس معتبر و در دسترس برای آگاهی‌رسانی‌های احتمالی و پیگیری‌ها الزامی است و در غیر این صورت مسئولیت نرسیدن پیام‌ها به عهده مسافر است.
• خواهشمندیم پس از پایان فرآیند خرید به دانلود بلیت، ارسال پیامک و گرفتن رایانامه توجه نمایید و پیش از اطمینان از صدور بلیت از خرید مجدد خودداری فرمایید.
• بلیت خریداری‌شده، متعلق به مسافری است که مشخصاتش در سیستم واردشده و غیرقابل انتقال به غیر است. در صورت تطابق نداشتن نام مسافر در بلیت و کارت شناسایی، مسافر در فرودگاه پذیرش نخواهد شد.
• بر پایه قوانین هواپیمایی کشوری:
نوزاد به مسافری اطلاق می‌شود که بین دَه روز تا دو سال، سن دارد.
کودک به مسافری اطلاق می‌شود که بین دو تا دوازده سال تمام سن دارد.
بزرگ‌سال به مسافری، بیش از دوازده سال سن دارند.
بلیت نوزاد یا کودک را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان به‌تنهایی و جدا از بلیت بزرگ‌سال به‌صورت آنلاین خریداری نمود.
خریدار با علم به قوانین یادشده اقدام به خرید بلیت می‌نماید. روشن است در صورت دقت نکردن خریدار و اشتباه در وارد نمودن سن و تاریخ تولد، از سوارشدن مسافر به هواپیما جلوگیری خواهد شد.
• در بلیت‌های نرخ سیستمی (بلیت‌های سیستمی به بلیت‌هایی گفته می‌شود که تابع قانون هواپیمایی کشوری و با نرخ‌های شناور به فروش می‌رسد)، نرخ بلیت برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، ولی در بلیت‌های چارتری (بلیت چارتر به بلیتی گفته می‌شود که نرخ‌های آن به‌وسیلهٔ آژانس‌های چارتر کننده تعیین می‌شود و استرداد آن تابع قوانین سازمان هواپیمایی کشوری نیست)، نرخ بلیت کودک با بزرگسال برابر است.
• نوع هواپیما بر پایه اعلام ایرلاین‌ها و چارترکنندگان در هنگام خرید و بلیت صادر شده مشخص است. هر نوع تغییر در نوع هواپیما بر عهدۀ شرکت هواپیمایی برگزارکنندۀ پرواز است و شرکت پرسپولیس در این مورد مسئولیتی ندارد.
• هنگام مراجعه به فرودگاه، در پروازهای چارتر نشان دادن یک نسخه‌ی چاپ‌شده از بلیت و در پروازهای سیستمی، نشان دادن شماره‌ی بلیت به همراه مدرک معتبر شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه) به پذیرشگر شرکت هواپیمایی مربوطه الزامی است.
• خریدار حق تغییر نرخ بلیت و تغییر در مفاد بلیت صادرشده به هر نحو و عنوان را نخواهد داشت.
• بر پایه قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک معتمد ایرلاین برای خانم‌های باردار، افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های تنفسی، صرع، کم‌خونی شدید (آنمی)، دوران نقاهت بعد عمل جراحی، دیابت ملیتوس کنترل نشده، کسانی که دیالیز می‌شوند یا کسانی که از داروهای تضعیف‌کننده‌ی سیستم ایمنی استفاده می‌کنند و یا هرگونه بیماری که سبب منع سفر هوایی باشد، هنگام سوارشدن به هواپیما ضروری است.
همراه داشتن نامه مربوط برای انجام پرواز کافی نبوده و ایرلاین در صورت تشخیص خطرناک بودن سفر برای افراد ذکرشده یا دیگر مسافران مجاز به جلوگیری از پرواز این دسته از مسافران است و کنسلی بلیت در چنین شرایطی مطابق با قوانین اولیه بلیت صورت خواهد پذیرفت و شرکت پرسپولیس در این باره هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت. مسافران باید داروهای موردنیاز خود را در هنگام سفر به همراه داشته باشند.
بهره‌مندی از خدمات ویژه مانند ویلچر، ماسک اکسیژن در هنگام پرواز، نیازمند آگاهی‌رسانی و هماهنگی با ایرلاین است. در صورت نیاز به دریافت خدمات ویژه باید پیش از خرید پرواز مورد نظر با کارشناسان شرکت پرسپولیس برای بررسی امکان ارائه این‌گونه خدمات توسط ایرلاین تماس حاصل فرمایید.
• حضور مسافر در پروازهای داخلی حداقل یک ساعت پیش از زمان پرواز و در پروازهای خارجی حداقل 3 ساعت پیش از زمان پرواز در فرودگاه و پایانه پرواز به همراه مدارک موردنیاز الزامی است.
پایانه‌های پروازهای داخلی:
پایانه 1: کیش‌ایر، زاگرس، وارش
پایانه 2: ایران ایر، ایر تور، آتا، قشم ایر، معراج، کارون
پایانه 4: ماهان، کاسپین، آسمان، اترک، تابان، سپاهان، فلای پرشیا
پایانه 4 یا 6: سپهران، پویا، ساها (قبل از سفر، از اطلاعات فرودگاه مهرآباد استعلام شود)

 

بلیت چاتری و قوانین
چارتر به معنای اجاره کردن دربست است درباره پروازهای چارتر نیز به این فعل؛ اجاره کردن و در اختیار گرفتن دربست هواپیما گفته می‌شود.
بلیت چارتر به بلیت‌های پروازی گفته می‌شود که آژانس هواپیمایی بخشی از صندلی‌های یک پرواز یا تمام آن را از پیش اجاره کرده است. در مدل Seat Charter، تنها بخشی از صندلی‌های یک پرواز اجاره‌شده و در مدل Full Charter، تمامی صندلی‌ها در اختیار یک آژانس هواپیمایی قرار می‌گیرد.
کنسل شدن پرواز چارتر از سوی مسافر یا شرکت هواپیمایی
اگر که به‌عنوان مسافر بخواهید پرواز چارتری خود را کنسل کنید به‌طورمعمول باید یک روز پیش یا حداکثر پیش از ساعت 12 روز قبل از پرواز، دست بکار شده و مراتب کنسلی را به پشتیبانی شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی پرسپولیس اطلاع دهید. در نظر داشته باشید که معمولاً پس از سپری شدن این مدت، امکان کنسلی بلیت وجود نخواهد داشت. پس تماس و استعلام میزان جریمه کنسل شدن پرواز و پس از کسر جریمه، معمولا باقی مانده هزینه بلیت، ظرف مدت 72 ساعت به حساب شما واریز خواهد شد.
چنانچه پرواز چارتری از سوی شرکت هواپیمایی کنسل شود، بدون کسر هیچ هزینه‌ای صدر درصد هزینه‌ای که برای خرید بلیت چارتر پرداخت کرده‌اید، به شما بازگشت داده خواهد شد.

 

قوانین عمومی جاری بر پرواز چارتری
برای پروازهای داخلی باید حداقل یک ساعت و نیم پیش از زمان پرواز در فرودگاه و پایانه حاضر شوید.
نرخ بلیت چارتر برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال، برابر باقیمت بلیت بزرگسال است.
در پروازهای چارتر، ارائه‌ی یک نسخه‌ی چاپ‌شده از بلیت به همراه مدرک معتبر شناسایی به کانتر هواپیمایی مربوطه الزامی است.
در صورت ابطال پرواز و یا تاخیر بیش از دو ساعت که سبب انصراف مسافر از پرواز گردد، ارائه‌ی بلیت/رسید مهرشده توسط ایستگاه مبدأ پیش انجام پرواز، برای هرگونه پیگیری و استرداد بدون جریمه‌ الزامی است. روشن است در صورت عدم ارائه بلیت/رسید از سمت مسافر به منزله استفاده نشدن از پرواز تلقی و بلیت وارد بازه نو شویی خواهد شد. (و هزینه‌ پرواز پس از تأیید ایرلاین، به مسافر استرداد خواهد شد).
نوشو No Show به مسافری گفته می‌شود که پرواز خود را انجام ندهد و یا در اصطلاح هتلی واژه No-Show نوشو به معنای ورود دیرهنگام و یا خروج زودهنگام به هتل است.
کنسل کردن بلیت چارتری هواپیما دربرگیرنده جریمه‌ کنسلی مطابق با قوانین بلیت است. اندازه جریمه بنا برقوانین کنسلی تأمین‌کنندگان و در زمان درخواست کنسلی، به اطلاع مسافر خواهد رسید. مبلغ جریمه از قیمت بلیت کسر شده و باقیمانده مبلغ، به‌حساب مسافر استرداد خواهد شد که البته این مسئله در مورد برخی پروازهای چارتری غیر قابل استرداد صادق نخواهد بود و مبلغی جهت این پروازها در صورت کنسلی به درخواست مسافر مسترد نخواهد شد.

 

بلیت سیستمی و قوانین
بلیت سیستمی بلیتی است که شما یک‌راست از خود شرکت‌ هواپیمایی (ایرلاین) می‌خرید برنامه‌ی زمانی این پروازها و نرخ آن‌ها از سوی شرکت هواپیمایی مشخص می‌شود و برنامه‌ی کاملاً مشخصی هم دارند. نرخ این بلیت‌ها در تمام طول سال ثابت است تعرفه بلیت‌های سیستمی به‌وسیله سازمان هواپیمایی کشور تصویب‌شده و در همه‌جا یکسان است. خرید بلیت‌های سیستمی مزایایی دارد که عبارت‌اند از:
بلیت‌های هواپیما بر پایه یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده، عرضه می‌شوند. ازاین‌رو، امکان خرید آن از ماه‌ها پیش از سفر وجود دارد. هر زمان که بخواهید برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید به این بلیت‌ها دسترسی داشته باشید.
بلیت‌های سیستمی بر اساس سن تعرفه گذاری می‌شود. هزینه بلیت برای نوزادان و کودکان زیر 2 سال 15 درصد کل مبلغ بلیت و برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال، نیم‌بها برآورد می‌شود. خرید این نوع بلیت برای خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند، مقرون‌به‌صرفه است.
اگر به هر دلیلی زمان پرواز شما تغییر کرد و تصمیم به لغو بلیت هواپیمایی خود را داشتید، به‌سادگی می‌توانید وارد سیستم رزرواسیون شده و بلیت خود را لغو کنید. هزینه خسارت کنسلی بلیت به کلاس پرواز و زمان لغو بستگی دارد. درصد خسارت دریافت شده در شرکت‌های هواپیمایی مختلف با یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال، میزان خسارت کنسلی هواپیمایی ایران‌ایر برای همه کلاس‌های پرواز تا 24 ساعت پیش از پرواز 30 درصد و تا 3 ساعت پیش از پرواز، 60 درصد مبلغ بلیت خواهد بود؛ و خسارت کنسلی هواپیمایی ماهان بر روی کلاس‌های مختلف متفاوت است و برای نمونه بر روی کلاس L تا 24 ساعت پیش از پرواز 15 درصد و تا 4 ساعت پیش از پرواز 50 درصد مبلغ بلیت خواهد بود. اگر مسافر نتواند خود را به پرواز برساند، می‌تواند پس از پرواز هواپیما نیز می‌توانید با کسر مبلغ جریمه، هزینه بلیت را دریافت نمایند.
خرید بلیت از تارنمای شرکت خدمات مسافرتی پرسپولیس تابع قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی است و هر تخلفی، تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خرید از این تارنما و هر تارنمایی به معنای اطلاع کامل مسافر از این قوانین است.
بر پایه مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تأخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، به عهده شرکت هواپیمایی برگزارکننده پرواز است و شرکت خدمات مسافرتی پرسپولیس مسئولیتی در این باره ندارد.
هنگام ثبت‌نام و خرید بلیت، مشخصات خود و مسافران دیگر را مثل نام و نام خانوادگی، مسیر پرواز، ساعت پرواز، تاریخ سفر، به‌درستی وارد کنید. برای نمونه نام مسافر باید به‌صورت درست با حروف انگلیسی وارد شود. از آنجایی که امکان اصلاح نام مسافر بعد از خرید نهایی بلیت وجود ندارد، برای اصلاح اطلاعات باید بلیت پیشین را کنسل و دوباره بلیت بخرید. شرکت خدمات مسافرتی پرسپولیس هیچ پاسخگویی‌ای در برابر داده‌هایی که به‌اشتباه واردشده‌اند، ندارد.
آگاه‌سازی تغییرات پرواز و یا نهایی شدن بلیت سفر فقط از راه پیامک انجام می‌شود، بنابراین از درستی شماره تماسی که ثبت کرده‌اید، مطمئن شوید. اگر شماره را به اشتباه ثبت کرده باشید، پیامک‌های اطلاع‌رسانی به دست شما نمی‌رسد؛ در این صورت مسئولیت نرسیدن پیام‌ها، به‌عهده شماست.
بلیت خریداری‌شده متعلق به مسافری است که مشخصاتش در ‌وب‌سایت یا هنگام خرید واردشده است؛ بنابراین نمی‌توانید بلیت را برای سفر به شخص دیگری بدهید. اگر مشخصات مسافر نوشته‌شده در بلیت با کارت شناسایی مسافر در فرودگاه یکی نباشد، پذیرش مسافر انجام نخواهد شد.
بر پایه قوانین هواپیمایی کشوری، نوزاد به مسافری اطلاق می‌شود که بین 10 روز تا 2 سال سن دارد. کودک به مسافری اطلاق می‌شود که بین 2 تا 12 سال تمام سن دارد و بزرگسال به مسافری گفته می‌شود که بیشتر از 12 سال سن داشته باشد. فرض بر این است که خریدار با دانستن این قانون، بلیت خود را خریده است؛ بنابراین در صورت بی‌توجهی خریدار بلیت و نادرست واردکردن رده سنی و تاریخ تولد، از سوارشدن مسافر به هواپیما جلوگیری می‌شود (بلیت برای نوزاد زیر 10 روز صادر نمی‌شود).
بلیت نوزاد یا کودک را به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید به‌تنهایی و جدا از بلیت بزرگسال به‌صورت آنلاین بخرید.
در بلیت‌های سیستمی قیمت بلیت برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است.
در پروازهای سیستمی و نشان دادن شماره بلیت به همراه مدرک معتبر شناسایی (کارت ملی، شناسنامه یا پاسپورت) به مسئول پذیرش شرکت هواپیمایی مربوطه الزامی است.
خریدار حق تغییر نرخ بلیت و تغییر در مشخصات بلیت صادرشده را به‌هیچ‌وجه ندارد.

 

قوانین کنسلی بلیت پرواز داخلی
درخواست کنسلی بلیت‌های سیستمی از سوی مسافر، برابر قوانین هواپیمایی کشوری، دربرگیرنده جریمه‌ی کنسلی می‌شود. مقدار این جریمه طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و قوانین ایرلاین متفاوت است. پس از درخواست استرداد توسط مسافر، مبلغ جریمه کنسلی و مبلغ کارمزد انتقال وجه از نرخ بلیت کسر شده و باقیمانده مبلغ، به‌طور آنلاین به‌حساب مسافر برمی‌گردد. این مسئله درباره پروازهای غیرقابل استرداد صادق نیست. مدت زمان بازگشت وجه، تابع مقررات بین‌بانکی (حداکثر تا ۷۲ ساعت کاری) است.

در صورت ابطال یا تاخیر بیش از دو ساعتِ پرواز بلیت خریداری‌شده شامل جریمه‌ی کنسلی نمی‌شود.
در صورت ابطال پرواز و یا تاخیر بیش از دو ساعت که سبب انصراف مسافر از پرواز گردد، ارائه‌ی بلیت/رسید مهرشده توسط ایستگاه مبدأ، برای هرگونه پیگیری و استرداد بدون جریمه‌ الزامی است.
اگر مسافر قصد خرید بلیت در 2 پرواز پی‌درپی را دارد باید هنگام خرید دست‌کم ۳ ساعت بین رسیدن پرواز اول به مقصد و حرکت پرواز دوم فاصله باشد. در غیر این صورت مسئولیت نرسیدن به پرواز دوم بر عهده مسافر است.
شرکت هواپیمایی پویا تنها اگر که هر سمت پرواز پویا باشد و فاصله بین پرواز 24 ساعت باشد استرداد سمت دوم را بدون جریمه انجام می‌دهد.
در حال حاضر شرکت‌های هوایی ماهان و قشم ایر برای مسافرانی که به دلیل پزشکی نمی‌توانند از پرواز استفاده کنند و پیش از پرواز با ایرلاین هماهنگی لازم را انجام نداده‌اند و از پزشک معتمد ایرلاین تأیید انجام پرواز نگرفته‌اند حتی با بلیت مهرشده استرداد بدون جریمه انجام نمی‌دهند. بلیت مسافرین پرواز کارون، زاگرس، معراج و تابان پس از پذیرش و دریافت کارت پرواز (در صورت عدم استفاده از پرواز) غیرقابل استرداد است.
اصلاح استرداد بلیت هواپیمایی وارش در صورت نیاز از قبیل تأخیر بیش از دو ساعت پرواز که موجب انصراف مسافر از پرواز شده است تا 7 روز کاری شدنی است.

استرداد بدون جریمه پروازهای رفت‌وبرگشت و کانکشنی ایرلاین ساها اگر حداکثر فاصله بین پروازها 48 ساعت باشد در صورت ثبت استرداد پیش از انجام پرواز امکان‌پذیر است. حداقل زمان بین دو پرواز نیز اگر هر دو طرف ایرلاین ساها باشد از هنگام فرود پرواز نخست تا بلند شدن پرواز بعدی 2 ساعت واگر یکی از ایرلاین ها ساها و ایرلاین دیگری باشند 3 ساعت است.

برابر بخشنامه هواپیمایی کشوری به شماره 1338/300-41، اگر استرداد «به دلایل شخصی» باشد، مالیات (به مبلغ 3 هزار تومان) غیرقابل‌استرداد خواهد بود.